Magnezijum i kalcijum: neophodna ravnoteža

Prema dr Kerolajn Din, autorki knjige „Magnezijumsko čudo”, pre oko 30-40 godina lekari su rutinski počeli da prepisuju suplemente kalcijuma i savetuju ishranu bogatu kalcijumom svim muškarcima i ženama preko 40. Verovali su da će tako sprečiti nastanak osteoporoze. „Ali”, kaže dr Din, „nakon 40 godina postalo je sasvim jasno da nisu bili u pravu. Uzimanje kalcijuma ne zaustavlja, pa čak i ne usporava gubitak koštane mase, niti sprečava osteoporozu”.

Oprezno sa kalcijumom

Međutim, preterivanje sa kalcijumom u suplementima i u ishrani (mleko i mlečni proizvodi) dovelo je do jednog drugog rizika. Prema dr Din, „neophodno je da u organizmu postoji odgovarajući nivo magnezijuma u krvi da bi se apsorbovao ne samo kalcijum, već i vitamin D. Magnezijum pomaže aktivaciju vitamina D, koji sa svoje strane pomaže regulaciji kalcijuma, da bi se očuvala struktura kostiju. Magnezijum crpi kalcijum iz krvi i mekih tkiva i vraća ga u kosti. Na taj način ne samo da smanjuje rizik od osteoporoze – već i od nastanka nekih oblika artritisa, srčanog napada i kamena u bubregu”. Ovi problemi mogu nastati usled viška slobodnog kalcijuma koji se onda taloži u zglobovima, krvnim sudovima ili bubrezima.

Sprečava kalcifikaciju

Magnezijum direktno doprinosi da kalcijum ostane rastvoren u krvi. Bez ispravnog balansa magnezijuma prema kalcijumu, kalcijum počinje da se taloži na raznim mestima i tako nastaje kalcifikacija. Odnos magnezijuma i kalcijuma, prema dr Din, treba da iznosi 2:1, to jest, dvostruko više magnezijuma nego kalcijuma. Kalcijum se taloži najpre, u bubrezima, što može dovesti do nastanka kamena u bubregu. Potom, može da se nagomila u arterijama, što može dovesti do zapušenja arterija, i najzad, u hrskavici zglobova. A trebalo bi da dospeva u kosti. „Što više kalcijuma uzimamo a da ga ne uravnotežavamo magnezijumom”, kaže dr Din, „to će više biti izraženi simptomi manjka magnezijuma i viška kalcijuma”.

Izvor: www.zdravahrana.com